Monday 25 November 2013

Kalam baru

Buku baru{januari}


Apa khabar awal muharram? Sudah buka buku baru ataupun msih tdak sdar dunia dh hmpir pehujungnya ataupun dlm bahasa omputih the end of the world. Sedarlah wahai saudara saudari dunia ini hanya sementara. Dunia ini mmg persinggahan tapi persinggahan yg pnuh dgn ujian. Bukan onak duri lautan berapi yg perlu diredahi tapi hanyalah perkara dunia. Dgr mcm sng tapi sdgkan iman yg kuat ini pun pak pak ostad boleh tumbang apatah lagi kita yg imannya battery drained lagi. 

Org dewasa sbuk mengejar dunia utk kesenangan anak ank katanya smpai lupa tarbiah ukhrawi yg perlu dimantapkan lagi. Anak anak pula smakin rosak bila dtanya mengapa begini? Dsalahkan ibu bapa katanya ibu bapa tk berikan kasih syg, ksih syg yg dpat pun hanya drpada seorang bibik yg dibayar gaji hanya utk menguruskan rumah majikan bukannya menguruskan anak majikan. MasyaAllah, jgnlah salahkan org lain. Renung diri sendiri dulu apakah kita juga berusaha utk mndapatkan redha allahu taala. Jgn kata tiada tmpat mengadu, allah maha mendengar. Dia dgr segala rintihan hambanya cuma cepat atau lambat berita baik dterima itu smuanya kuasa allah


Cuba renung bersama, 


Dimana seharian kita berada. Berapa lama kita baca alquran jika dbandingkan dgn tempoh kita bersosial. Ya allah ya tuhanku, hinanya diri ini baru kusedari. Sudah lama aku tdak menghadapmu. Sekaya manapun aku sepandai mana pun aku sesegak/cntik manapun aku aku ttap merasa kekosongan, mengapa ya? Kerana kau tdak mndapat redha drpada sang pencipta itu jwapan aku. Hati kau itu tdak busuk tapi dh bersawang sbb sudah lama tdak diisi dgn ayat al quran. Maka isikanlah ia cantikkanlah hatimu itu. Bacalah alquran, rajinlah kamu berpuasa sunat, berzikir lah kamu subhanallah walhamdulillah walailahaillahllah allahu akbar & hasbi rabbi jallallah. 
Berdmpinglah kamu dgn org org mukmin mukminat. Nescaya insyaallah kamu akan berasa bahagia kerana manisnya ibadah itu. Bukalah buku buru. Aku juga tdak smpurna. Dulu aku seorg yg jahil agama ttapi aku sedar aku bisa berubah ke arah kebaikan. 

Jgnlah berputus asa, ujian itu mnandakan allah sygkan kamu. Terimalah ujian itu laluilah perjalanan yg memeritkan sbelum keindahan itu smpai. Aku juga sdg melalui perjalanan ini yg aku akui penuh dgn ujian yg mmbuatkan aku seringkali mnangis tapi aku percaya allah akan hadiahkan aku dgn plangi yg plg indah 


Sekian,




Yg menantikan pelangi
Aisyah farhah☝☝